ID.3 and other MEB battery packs in conversions

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postmann2002
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Re: ID.3 and other MEB battery packs in conversions

Post by postmann2002 »

Hallo, bin gerade dabei mit meinem Sohn einen Honda S2000 auf E-Antrieb umzubauen. Als Energiequelle habe ich ein komplettes MEB-Pack mit 62kWh hier rumliegen.
Ins Auto kommen 8 Module hinein, die ich später warscheinlich mit SimpBMS oä. betreiben möchte. Habe schon mit dem Batteriekasten begonnen, aber leider kam mir jetzt eine Leistenbruch-OP in die Quere, so daß ich mit dem Heavy-Metal-Arbeiten pausieren muß.
Ein Modul bleibt mir übrig und dieses wollte ich als PV-Speicher einsetzen.
Jetzt bin ich schon seit Tagen verzweifelt am Rumexperimentieren mit dem Modul und einem dazugehörigen MCM-Slave (das Kleine mit nur einem Batteriestecker) und einem Arduino UNO mit einem MCP2515-Can-Modul. Alles ist richtig angeschlossen, und ich sehe auch Traffic auf dem seriellen Monitor der Arduino-IDE... das war`s auch schon.
Ich habe auch versucht den simpBMS-Code zu analysieren... aber der ist (für mich zumindest) wahnsinnig kompliziert, da er auch C++ Komponnenten hat.
Nunja als erstes wollte ich eigentlich mir die Temperaturfühler anzeigen lassen und im Simp-Code stand was von ID 0x1A5555EF-0x1A5555FF, wo die drin stehen müssten...diese ID's spuckt er auch aus, aber ich kann in keinem der 8 Bytes was erkennen, was nach Temperatur aussieht.
Naja, ich bin mit meinem Latein am Ende und vielleicht kann mir einer hier im Forum helfen.
Mein Englisch ist leider sehr ungenügend, deshalb ist dieser Beitrag auf Deutsch... aber ich habe mit lesen von Englischen Beiträgen kein Problem, deshalb können die Antworten auch in englisch sein.
Über paar Hinweise würde ich mich freuen.
Gruß Peter
MisterQ
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Re: ID.3 and other MEB battery packs in conversions

Post by MisterQ »

tom91 wrote: Thu Nov 25, 2021 8:43 am Few limitations:
1. All cell tap connectors need to be connected on the slave for it to send plausible data
2. Limited to utilizing slaves with different IDs (so no mixing between packs)
3. No balancing as of yet I require a working internal battery can capture with balancing occurring.
I have a VW ID.3 Slave BMS module for 12S modules and a 12S battery module.

Without connection to the battery module, I have traffic on the CAN data bus sent from Slave BMS module, which is directly connected to the CAN receiver device, but CAN receiver device cannot recognise anything.

When you state "All cell tap connectors need to be connected on the slave for it to send plausible data", does it mean that I must connect 4 battery modules on the slave BMS (with 4 sockets), or is sufficient to connect only one battery module?

Is it possible to communicate directly to the Slave BMS module with VWBMS software, or it must be done trough the Main BMS module?

Best regards,
Dragan
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EV_Builder
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Re: ID.3 and other MEB battery packs in conversions

Post by EV_Builder »

Hi Dragan,

I think you need 4 modules connected. Saying that others have more experience with this hardware.
Converting an Porsche Panamera
see http://www.wdrautomatisering.nl for bespoke modules.
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tom91
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Re: ID.3 and other MEB battery packs in conversions

Post by tom91 »

MisterQ wrote: Fri Jan 20, 2023 2:17 pm When you state "All cell tap connectors need to be connected on the slave for it to send plausible data", does it mean that I must connect 4 battery modules on the slave BMS (with 4 sockets), or is sufficient to connect only one battery module?

Is it possible to communicate directly to the Slave BMS module with VWBMS software, or it must be done trough the Main BMS module?
If there is 4 possible module connections all 4 need to be connected.

You can communicate directly with the BMS Slave over canbus using the SimpBMS using the VWBMS firmware.
Engovis Ltd (Former SimpBMS)
Webstore: https://citini.com/shop/
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postmann2002
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Re: ID.3 and other MEB battery packs in conversions

Post by postmann2002 »

Hello, I have got a whole MEB-ID3 Battery-System with 9 Modules, 2x4Port and 1x1Port MCM-BMS-Slaves, the Power-Switching-Sector and some connection-stuff and cables. All components were connected by CAN-Bus together.
I haven't investigated the contactor-section yet, therefore now my question:
Does a SimpBMS or the new GRNbms also support the original Power-switching-sector (contactors precharge, power, charge)?
I suppose that all contactors are activated by CAN-Signals... or am I wrong and they are controlled directly by 12V?
Kind regards,
Peter
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